Diamond 💎 Beach, Gletsjertoer en de Zwarte Waterval

6 augustus 2020 - Vík í Mýrdal, IJsland

Lieve mensen,

Wat een dag! We weten in Nederland is het vandaag 35 graden en wij zijn in IJsland en hoe. Vandaag op doorreisdag naar Vik. We hebben een paar echt geweldige stops kunnen maken ❤️.

We zijn eerst naar Diamond 💎 Beach gereden, een adembenemend zwart strand met mega blokken helder ijs 🧊 als ware het diamanten. Je weet niet wat je ziet! zo ongekend bijzonder.

659D9E99-7037-41D0-B1D6-B163EF29419C

Het ijs komt van de gletsjermeer Jökulsárlón dat uitmond in de zee. Wij zijn vervolgens op het nabij liggende gletsjermeer Fjallsárlón het meer over gevaren naar de gletsjer.

Beide meren worden gevoed door dezelfde gletsjer Vatnajökull. Één groot ijsveld waar 30 gletsjertongen uitkomen. Wow niet te bevatten hè.  Het meer waarop wij hebben gevaren is 130 meter diep en is een krater van een niet actieve vulkaan 🌋. De ijskap is pas 500 jaar oud en tot een kilometer dik. Mocht de vulkaan net als in 1400 uitbarsten dan heb je 15-20 minuten om 120 km verder weg te vluchten. Dat red je dus niet, maar wel een spectaculaire belevenis. Deze gletsjer beslaat 8 procent van IJSLAND en is daarmee de grootste van Europa.

Het was nog bijzonder spannend op dat bootje daar wil je nl niet uitvallen. We hadden speciale warme jassen aan en een reddingsvest. De gids vertelde veel onderweg het was zo bijzonder om tussen de enorme ijsblokken naar de gletsjer te varen. Het ijs ziet er machtig mooi uit. Vooral dat blauw springt er mooi uit. Wat een belevenis!

57A8131D-DF1F-42EB-B72E-500243DAC777766B1FE0-44B9-46B4-9349-91D6BE74A36FF87C2E7A-6732-4E6B-8B4B-BC667E45E6BA

We zijn daarna gereden naar natuurreservaat Skatafell.  Daar zijn we gekommen naar de zwarte waterval Svartifoss. Een waterval van 20 meter hoog omgeven door kolommen van zwart basalt. De basaltkolommen zijn ontstaan doordat lava zeer langzaam heeft kunnen afkoelen waardoor het gesmolten gesteente heeft kunnen kristalliseren.

D0B5CBE8-3F73-4252-AD24-DE6AFF31D8AF

Werkelijk prachtig allemaal!

na al deze indrukken aangekomen in ons appartement in Vik, zeer ruim met zeezicht en een flink terras. Het regent nu dus beelden volgen later. Maar heerlijke plek dit. Het strand is hier wederom zwart 🖤. Morgen gaan we opnieuw op avontuur! Heerlijk om jullie erbij te hebben.

Mocht je nou geen genoeg hebben gekregen van de foto’s en het verhaal bekijk even de clip van Justin Bieber I’ll show you, opgenomen in dit gebied.

1. Gerdien:
    6 augustus 2020
    Prachtig! En zo bizar dat we hier weg smelten en jullie in van die dikke jassen en mutsen zitten 😂
  2. Frank kalkhoven:
    6 augustus 2020
    Super super super mooie belevenis allemaal,en nog onwerkelijker omdat wij hier lekker onder de koperen ploert verbranden van de hitte, en jullie omgeven zijn van prachtig gevormd ijs met al zijn betoverende kleuren, heel.leuk om dit te lezen en te.zien, om.het hoofd hier een beetje.koel te houden hahaha, en voor nu lekker slapen en morgen weer nieuwe belevenissen gaan mee maken op jullie rout trip op en in IJSLAND
  3. Anneke:
    7 augustus 2020
    Prachtig al die watervallen!