In de lava tunnel 🌋 en toen werd alles donker 🖤

9 augustus 2020 - Selfoss, IJsland

Dames en heren,

Vandaag hier de hele dag stromende regen ☔️. We konden niet anders dan zeer rustig opstarten vandaag. Uitslapen, ontbijten 🍳, koffie ☕️ en nog meer koffie. Lekker even lezen, filmpjes kijken. Bijkomen.

Na 12:00 uur zijn we naar Selfoss gereden, geluncht bij Vor, net als gisteren en toen op weg naar Raufarhólshellir, de lava tunnel 🌋.

Het regende hard, we hadden beperkt zicht door de mist en waren dan ook blij dat we op de bestemming aangekomen waren.

Deze tunnel bezoeken was een tip van de Nederlander die wij troffen op de gletsjer boot. Het leek ons ideaal als binnen activiteit, immers het is in een grot onder de grond. Droog was het echter zeker niet, we werden alsnog kletsknat en in de tunnel is het tussen de 0 en 4 graden ❄️. We gingen in een kleine groep met gids de tunnel in. Je daalt af met een trap en dan sta je onder de grond in een ruimte van 30 meter breed en 10 meter hoog.

De tunnel heeft zich 5200 jaar geleden gevormd door een vulkaan 🌋 uitbarsting onder de grond. Je loopt over het pad waar de lava gestroomd heeft tijdens de Leitahraun uitbarsting. Ze vinden dit soort tunnels door de kraters aan de oppervlakte. In de winter vormen zich ijs sculpturen in de tunnel. De tunnel is 1360 meter lang en maakt deze de langste lava tunnel in IJsland. Opmerkelijk zijn de kleuren in de tunnel. Vooral het diep rood is indrukwekkend.

We hadden allemaal een helm op met zo’ lampje. De tunnel zelf was ook verlicht. Tot we onze lampjes uit moesten zetten en het licht in de tunnel gedoofd werd. Nog nooit heb ik het zo donker gezien, volledig zwart werd het, geen hand voor ogen kon je zien. Noem het aardedonker, zo onder de grond. Ik was blij toen het licht weer aanging 😅. Wat een belevenis!

046F3D15-0593-4855-911F-EEB9EB68CAB0B4BDE4C0-CEE5-44B5-9C65-979F007271F3C5AF9DAF-AE14-45BE-A066-48C034183E4FD79DECDF-9F34-461E-AC89-98BD7FBE563DCB7B8C47-3166-4EC0-AB40-AC23760A344C

8FEEBBBF-104D-43DA-8CE9-62A00571D025

Op de terugweg bij Vor warme thee en smoothies gedronken. Even boodschappen gedaan bij de Kronan. En nu weer in het huisje. Helemaal klaar voor de borrel dankzij Ans ❤️✨

5C4DD999-6D9A-43C8-8BC8-4DC93F2590FF

1. Frank kalkhoven:
    9 augustus 2020
    Dat was dus een natte enerverende, maar super mooie dag, 🙏👍, je moet maar denken, wie heeft er in Nederland in een Lava grot gelopen onder de grond 😉🤪, en dan lekker weer in huisje na borrelen met wat lekkers, jullie boffen maar met zo'n Ansje 💏🙋‍♂️
  2. Suzanne:
    Jazeker te weten!
  3. Marian:
    9 augustus 2020
    Een leuke dag en ... Max gewonnen!