Watervallen en verborgen èn geheime lagoons 💦💧

10 augustus 2020 - Selfoss, IJsland

Lieverds,

Het gaat hard met deze reis, morgen alweer door naar onze laatste stop in Reykjavik. Vandaag was dè dag om nog te genieten van het binnenland, lagoons, of de WiFi in het huisje.

Loek wilde in het huisje blijven, Netflix en YouTube kijken en gewoon chillen. Noodles eten, warme chocolademelk drinken en vooral veel Friends kijken 👀.

Mark wilde het binnenland in en heeft (nadat hij Ans en mij heeft afgezet) een mooie tocht gemaakt.
Zo zag hij de Hjálparfoss, een waterval in de Fossá rivier vlak voor deze uitvloeit in de machtige gletsjertivier de Þjórsá (let op die komt straks terug in het verhaal). . De kleine waterval valt hier tussen basaltzuilen in twee armen 20 meter naar beneden.

B8339BD3-549E-40EE-9DC0-B908D921358E

E84DD09D-10DD-40D9-882A-41B1EC866BD8

Ondertussen ontdekte Ans en ik twee hot springs. De eerste Hruni is een verborgen, authentieke hot spring met enkel een huisje om je om te kleden en dan geniet je midden in het landschap van het warme water. Ongekend bijzondere ervaring. De tip kwam van het blog Salt in our hair. Te vinden op Pinterest deze hotspring werd aangegeven als een absolute must in IJsland en stond als favoriet op de eerste plaats.

We zijn daarna gaan eten bij de Farmers Bistro. Alles wat ze serveren kweken ze zelf. Waaronder champignons, tomaten, paprika’s. Heel erg leuk en vooral heel erg lekker. Veel met champignons heerlijk brood en huisgemaakt wortel 🥕 ijs na 😃👌🏻✨.

8B2A45BA-8F71-4B0D-BA86-848AB49606BDEE09DF82-240B-4D10-9BBB-2A8A5096F72330A7A93D-AC6C-4EB5-99D9-D0DCA3C8EFDC

E395CB82-0BCE-4058-B64E-0147FB7ED067

Van daar zijn we gewandeld naar de secret lagoon. Het oudste natuurlijke zwembad van IJsland, geopend in 1908. Niet zoals Myvatn met mineraal houdend water maar water verwarmd uit een natuurlijke bron, een echte hot spring net Hruni.

FD3F61D8-0123-4D17-B532-7820197CA221

Mark heeft ons opgehaald en we maakten een extra stop.

De Urriðafoss is niet ver van ons huisje en spectaculair het is een onderdeel van de langst stromende rivier in IJsland de Þjórsá, die 230 km lang is. Hij stroomt langs het Þjórsárhraun lavaveld wat het resultaat is van de grootste lava stroom op aarde sinds de ijstijd.

Ook vandaag weer veel gezien, in redelijk goed droog weer. Het weer is wisselend, verschilt ook erg per gebied maar we hebben echt kunnen genieten van de laatste dag in dit gebied wat midden in de Golden Circle ligt.

Morgen weer een heel nieuw avontuur vanuit Reykjavik. Stadsefratsen. Heel benieuwd hoe dat gaat zijn. Voor nu lekker op de bank 🛋 nog even genieten van dit fijne huisje.

Tot morgen!

1. FRANK KALKHOVEN:
    10 augustus 2020
    Wat een leuke dag hebben jullie weer mee gemaakt, ieder zijn ding even, zoon lief even chillen in huisje, Mark even zijn hoofd leeg maken, en nog even nieuwe indrukken op doen, en de dames lekker,tutten in het water, dan lekker eten en nu wijntje en chillen voor het drukke stad gebeuren, nou kijk weer uit naar het nieuwe avontuur 😉🤗
  2. Suzanne:
    10 augustus 2020
    Het zal wennen worden in de stad, ben echt wel heel benieuwd hoe het is. Veel zin in!
  3. Anneke:
    Wat een gezellige dag!
  4. Merel:
    11 augustus 2020
    Wat gaaf! vooral Hruni, helemaal alleen midden in het "niks", wat n rust. T ziet er trouwens overal echt super rustig uit, ben ook benieuwd in de stad. Veel plezier weer.