De walvis vaarder 🐋

2 augustus 2020 - Akureyri, IJsland

Dames en heren,

Wat heb ik naar deze dag uitgekeken. Op een boot de zee op om walvissen te spotten. Een droom die uitkwam en in duigen viel want het enige wat ik gespot heb is een zeemeeuw (leuk beestje zeker).

Maar laat ik beginnen bij het begin. Dit is bij uitstek het gebied om walvissen te zien. Wij zitten aan de langste fjord van IJsland die uitmond in de Noorse zee. Hier moet je zijn voor de walvissen. Dus ik boekte een express boot zo’n hele snelle boot laag op het water die over de golven stuitert. Meer kans om dichtbij de walvis te komen. Zo’n boot gaat heel hard, is dus al een belevenis op zichzelf. Zoiets moet je aandurven. Je staat op zo’n boot. Je kan wel zitten maar soms door de klappen op de golven is staan gewoon comfortabeler. Ik ging dus alleen 😃. Ik vond het een partij spannend ook zeker het vooruitzicht zo dicht bij zo’n walvis te komen. Opeens zo’n staart in het water te zien vanaf zo’n klein bootje.

Voor je vertrekt pakken ze je goed in. Je krijgt een speciaal pak aan en een reddingsvest waardoor je blijft drijven zodra je zout water raakt. En een megabril, handschoenen, die gele muts die had ik al 👌🏻✨.

EA7695DB-14C5-4808-A70F-1EAAC72E6147

Toen vertrokken we op topsnelheid over die golven heen. Wat een spanning, je tuurt en tuurt elke beweging van het water vormt zich als een staart. Maar helaas we zijn tot het eind van het fjord gevaren. Net voor de open Noorse zee 🌊 en helaas geen walvis ook terug niet. Door de golven is het moeilijk spotten. Walvissen zijn prima duikers en kunnen wel 50 minuten onder water blijven. Grote kans dat we er over heen of langs gestuiterd zijn op de boot. Echt wel een behoorlijke teleurstelling 🙁. Maar goed, ik heb het geprobeerd, ben op die boot gegaan en man wat was dat leuk.

D08DDDA2-6AAC-4DB3-A5A8-2A0FB5950AB9

We kwamen nog wel langs de enige warme waterval van IJsland 🇮🇸 54 graden maar liefst. Gevormd door een geothermische bron. De bril besloeg direct toen we dichtbij kwamen.

4D4F9DB4-BCCC-4781-AF93-6B5EC5FA918A

Op de kade stonden Mark en Ans op mij te wachten. Ik heb een ticket gekregen die ik binnen 2 jaar mag gebruiken voor een nieuwe gratis toer. Kan ook in Reykjavik, dus wie weet.

Ans en ik zijn Akureyri in gegaan. Hadden dit plaatsje nog niet echt gezien. We zijn gaan lunchen bij Bláa Kannan, zij noemen het zelf een café Paris. Dat is op zich al leuk maar de locatie is ook echt fantastisch.

09050D60-B11A-40B9-8F09-DD4890FB5FDC

794D96A2-3E0F-4E62-9012-279937FB5345

Zo leuk dat we er later gewoon ook nog wat zijn gaan drinken 👌🏻✨.

We hebben lekker gestruind wat souveniertjes gekocht. Boodschappen gedaan voor morgen. En daarna terug gelopen naar ons huisje.

Morgen reizen we door naar onze volgende bestemming. Daar hoop ik rendieren te zien 😊.

Nu even een wijntje  🍷 straks lekker eten, koffer inpakken en morgen weer door.

1. Aynur:
    2 augustus 2020
    Wauww dat spotten alleen al op zo'n boot is al een hele ervaring op zich! Je zag er iig super fabulous uit 🤩
  2. Suzanne:
    2 augustus 2020
    Hahaha dank je wel! Ja ik ben blij dat ik het wel gedaan heb en idd dat pak is echt fantastisch hè! Jammer dat het in Nederland niet zomaar aankan 😊.
  3. Anneke:
    2 augustus 2020
    Wat ontzettend stoer!! Leuk dat je t gedaan hebt!
  4. Merel:
    3 augustus 2020
    Oooh toch wel jammer hoor dat t niet gelukt is! Hopelijk kun je snel op herkansing🤞. Je outfit was wel supercool😎
  5. Suzanne:
    😎✌🏻
  6. FRANK KALKHOVEN:
    3 augustus 2020
    heerlijk weer jouw story gelezen, en ik vind je stoer hoor, helemaal alleen dit te ondernemen op die boot, en helaas niets gezien qua Walvissen, maar je weet in iedergeval dat ze daar ergens onder water zitten haha, nou lekker met Ans de hort op geweest, lekker inkopen gedaan en wat herrrineringen gekocht ook weer leuk, nou tot morgen maar weer :)