Over de Öxi pass, die op dangerousroads.com staat 😅

3 augustus 2020 - Djúpivogur, IJsland

Lieverds,

We zijn aangekomen op bestemming nummer 3 een tiny house in Djúpivogur in het oosten van IJsland en de meest afgelegen plek waar we zullen verblijven. Aan een fjord aan de zee. De rit er naartoe was een behoorlijk avontuur van dichte mist 🌫 en haarspeldbochten omdat we hoog in de bergen hebben gereden. We hebben er 6 uur over gedaan met wat leuke stops onderweg.

We wisten dat onderweg koffie ☕️ een uitdaging zou worden want we kwamen niet langs veel gelegenheden en het is vandaag een nationale feestdag in IJsland èn veel zaken gaan pas open om 12:00 uur. Dus we stonden voor een gesloten deur bij de Gamli Bærin waar we geluncht hebben toen we naar Myvatn gingen (de hotspring 💦). We reden door en opeens zagen we in het absolute middle of nowhere, langs de weg een café. We stapten uit en werkelijk verrast door een heel gezellig ingericht café met koffie, soep en huisgemaakte koek. Wat een topper!

C7185649-10E3-49EB-B8F3-F2C2C491C9E8FB353B43-F50D-4866-98D9-4E154F9E1D75

22A353FC-3C4A-4B71-B41D-C76FB7400BFD

Van daaruit vervolgden we de weg naar het Nordic restaurant de lunch plek waar we voor om zijn gereden het was de bergen 🏔 over door de dichte mist met haarspeldbochten. Het ligt in het charmante plaatsje Seyðisfjörður, waar de 🚢  uit Denemarken aankomt. Dit plaatsje is waar de Netflix serie Trapped is opgenomen. In de serie is het geheel ingesneeuwd en vindt er een moordmysterie plaats. Ik heb die serie gezien (aanrader) en wat was ik verrast is dat het zoveel lieflijker en kleurrijker aandeed in het echt 😃. We aten bij Nordic restaurant waar je voor de lunch de keuze hebt tussen vis of lam en alles is lokaal geproduceerd 👌🏻✨.

780E99A5-FC0A-41D6-BE59-A04BE229AD8BC3687363-18AE-40DF-8C52-775AA87838D0CCEC8864-401A-482C-9D85-BAFD167F2B2C

We moesten terug dus mochten we weer die berg over, opnieuw in die mist met overstekende schapen, fietsters en die bochten als obstakels.

We kwamen aan Egilsstaðir een regioplaats waar we boodschappen konden doen en tanken ⛽️. Vanaf hier hadden we nog anderhalf uur te gaan.

Toen mochten we over de Öxi pass, de weg die je moet vermijden buiten de zomer periode. Vanwege de mist en èèn stuurfout en je ligt in het ravijn. Gelukkig lees je dat achteraf op internet en konden we niet zien door de mist. Dus bij aankomst in het huisje zagen we dat deze weg beschreven staat op dangerousroads.com. Niet voor watjes dus 😅. Ik heb geen foto’s kunnen maken want ik hielp met navigeren 🧭.

Na de Öxi pass even bijgekomen bij een waterval langs de weg. Uiteindelijk was de rit intensief maar niet persé gevaarlijk. Maat ere wie ere toekomt natuurlijk is Mark de held in dit verhaal 🦸🏻.

Nu zijn we aangekomen in ons tiny house en wat een lieve eigenaren. Het huisje is echt heel mooi en ook nog eens prachtig gelegen èn ze doen gewoon de was 🧺 voor ons krijgen wij morgen schoon gevouwen terug 👌🏻✨.

F0A5F30C-2877-4469-AB9C-84039F01A42E

43B59DCB-F6D7-461C-A87F-D7271E1C09EB

Het is een Tiny House want het zijn 2 huisjes geschakeld. Morgen maak ik een foto van de zee. Het is nu te mistig.
Heerlijk in het huisje met een wijntje 🍷 de blog schrijven. Ans is soep aan het koken. Morgen gaan we hier op avontuur en waar ik op hoop is dat we rendieren gaan zien. Dit is het gebied waar zij rondtrekken. Hoop op meer geluk dan bij de walvissen 🐋! Tot morgen 😊

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anneke:
    3 augustus 2020
    Wat leuk dat je da ineens toch lekker koffie kan drie ken

Wat leuk dat je dan toch ineens koffie blijkt te kunnen drinken hè?
  2. FRANK KALKHOVEN:
    3 augustus 2020
    Spannend verhaal in een spannende tour met de auto, hoop dat morgen de mist is opgetrokken, en dat jullie meer van de omgeving kunnen zien en ik haha, en nu lekker wijntje soep eten en relaxen en slapen, en morgen op rendieren tocht, hoop dat je ze ziet 🐂🐂
  3. Marjelle:
    4 augustus 2020
    Fietsers.... ? Daar? Plots.... Hoog in de bergen in de mist op een dangerousroad? Oké?! Je verwacht het niet!
  4. Suzanne:
    4 augustus 2020
    Ja ik hoop echt zo dat we rendieren gaan zien.