Als in IJSLAND bent dan ga je naar Gullfoss èn Geysir 🌬

28 juli 2020 - Suðurland, IJsland

Och lieverds, wat een prachtige dag vandaag! Zonnig en helder ☀️. Ik werd wakker om 3:45 uur (6:45 Nederlandse tijd) het is dan al volledig licht, echt wel lastig om dan weer in slaap te vallen maar het lukte gewoon tot 6 uur (8 uur Nederlandse tijd) ik heb dan gewoon uitgeslapen 😃.

Na het ontbijt zijn we naar Gullfoss gereden, toeristen attractie nummer 1 in IJsland 🇮🇸 want het is onderdeel van de Golden Circle, ook als je niet lang in IJsland kan verblijven de plek om heen te gaan.  Wij zagen het zonder de drukte van veel toeristen. Wat een adembenemende plek, de immense waterval, de kracht van het water, door de zon zagen we ook de regenboog 🌈. Dat is zo magisch. We hadden alle rust en tijd om er te zijn. Wat een topper. Leuke gele muts gekocht (die gaan jullie zeker zien langskomen op de foto’s) en Ans een warme haarband. En natuurlijk sleutelhangers.

8A16C40B-4FF9-4D04-9B64-ED9CF0D9786FC4A76D43-3F5C-4BA8-B2B3-0AA9C7EA6F9E468F61F1-CF3E-437A-AFDD-9C98F3FC57E87E2FE6ED-47FC-4C39-9696-2DFECD1C647C

7ED512F5-C1B0-47DD-AA9B-A68CE67FCEF5

Daarna door naar Geysir, is een korte rit vanaf Gullfoss. Heerlijk in de auto genoten van onze playlist met ook veel IJslandse bands en nummers. Geysir is net als Gullfoss een mega toeristen plek, als je hier bent wil je het zien. En terecht het is niet te vatten. Je loopt tussen de geisers, het water is 80 tot 100 graden Celsius en uit dat borrelende water komen enorme oprispingen van stoom en water van wel 30 meter hoog. Een adembenemende ervaring. Zo spectaculair. We hebben het super goed kunnen zien, er pal op, dus zo veel foto’s en filmpjes gemaakt. En Ans heeft wel echt DE foto gemaakt met de zelfs de zon op de foto. Topper!

We zijn teruggelopen hebben geluncht bij Súpa. Super lekkere Tex Mex soep met nacho’s èn ik kon de reep chocola 🍫 kopen die ook in Down to Earth zat. Op Netflix te zien, prachtige eerste aflevering in IJsland 🇮🇸.

En ook heb ik een IJslandse trui gekocht, zo blij mee een gele (ook die komt zeker langs op de foto’s).
Dit allemaal in Geysir en omdat het zulk prachtig weer is zijn we de berg opgelopen alwaar ze een soort amfitheater hadden gebouwd om te kunnen genieten van de geisers van bovenaf. Fantastisch uitzicht in de zon. Zo lekker warm dat je gewoon in een hempje kon zitten (die had ik niet zien aankomen de zomerkleren zijn thuis gebleven, hempjes gelukkig wel mee).

We zijn doorgereden richting ons huisje en maakte nog een stop bij de waterval Faxi. Minder spectaculair dan de Gullfoss maar werkelijk ook een lust voor het oog. Heerlijk om naar toe te wandelen, de spetters in je gezicht te voelen en genieten van het uitzicht op de steiger.

Op de weg terug wilden we nog boodschappen doen, helaas hier zijn geen winkels wel een benzine station met pizza’s 🍕 èn yoghurt en koffiecups. Wat een chaos op die parkeerplaats. Reed een vrouw naar achter boven op een andere auto en de reactie van deze mensen was zo ontspannen. De schade viel hen mee dus ze lieten het erbij. Ontspannen zijn IJslanders. Dat ze ontspannen zijn merk je ook aan de weg, daar bouwen ze druk aan dus je rijdt hier onverhard op stenen en teer. De fourwheel drive is een goede zet hier, want het rijden is hier behoorlijk off road.

Nu genieten in ons huisje, zon ☀️ schijnt nog volop wel een stevige wind. Deze plek het is hier fantastisch.

6BC4BD6C-EC6F-475D-83B9-0E96B2F09E0CE04CFF33-2CCE-4A9D-84AE-FC7051CF1B11BC869B92-9C7C-4333-A0FA-D550F50D31DB28379F8F-4C78-429D-9301-F66E199B597E56E7B849-E659-4BBE-AC83-7370590F3633D408CEBD-F0BA-40C0-BAD9-130459D347BE08406DB1-04B7-4B08-B41C-230DE69A67CE

1. FRANK KALKHOVEN:
    28 juli 2020
    Hallo Lieverd, wat een prachtige foto's van die indrukwekkende wereld daar, lijk wel of jullie op één of andere planeet zitten, zo mooi, en leuk al die informatie er bij weer, en ben ook wel heel benieuwd naar je gele trui hahaha, nu lekker genieten in jullie huisje, en morgen zal best weer een indrukwekkende dag voor de boeg staan, nou groetjes vanuit Capelle XX
  2. Suzanne:
    28 juli 2020
    Het is gewoon echt onwerkelijk om hier te zijn. Zo’n andere wereld inderdaad. Alsof we naar het einde van de wereld zijn gereisd.
  3. Marjelle:
    Zalig om te lezen!