De eerste pastel da Nata

1 augustus 2023 - Porto, Portugal

Tezza-1715

Bom dia!

Porto ontwaakt in een sluier van laag hangende bewolking. De temperatuur is prima dus de dames gaan weer vroeg op pad.

Vanaf ons appartement wandelen we naar de Douro, de rivier die zo kenmerkend is voor Porto. We lopen langs het water en zien huizen die gebouwd zijn tegen de heuvel op, hier en daar vervallen. Het is een grappig gezicht om over de daken naar de rivier te kijken.

We lopen beneden langs naar de Ponte Luis 1, de beroemde brug. Waaronder langs je kan wandelen en fietsen en met de bus en taxi kan. Het is vroeg dus rustig, we maken foto’s en stelen de brug steeds over. Vanaf hier zie je de gekleurde huizen aan de kade en de bootjes met de tonnen Port in het water liggen. De stad ziet er prachtig uit. We lopen via de andere kant omhoog. Weer een flinke steile klim en komen uit bij Jardim do Mouro, een park wat in de avond een bekend uitzicht punt is voor de zonsondergang met zicht op de stad. Wellicht kunnen we vanavond terug.

Tezza-9548Tezza-7411Tezza-9530

Tezza-8811

We lopen via de bovenzijde van de brug terug naar de andere kant van het centrum. Hier kan je te voet overheen en er rijden trams.

Leuk vanaf hier heb je ook zicht op de funiculaire waar we straks ook nog naartoe willen. Zoveel te doen en zoveel te zien. Maar nu eerst koffie, want daar zijn we nog niet aan toegekomen en de eerste pastel del nata (bladerdeeg met pudding taartje) van Manteigaria. De eerste in de test, hier in Porto zitten een aantal bekende pastelerias die we moeten uitproberen. Wat is vakantie toch heerlijk :-) De eerste is echt heel goed, hij is warm en het bladerdeeg knapperig.

Tezza-6035Tezza-8052

Tezza-0348