Sintra en de perfecte laatste hele vakantiedag

9 augustus 2023 - São João das Lampas, Portugal

Olá,

Je gelooft het niet maar dit reisverslag is wat laat omdat bij thuiskomst opeens het zwembad helemaal schoon was gemaakt. Complete verrassing dus we moesten eerst echt even zwemmen!

a5e839db-1fd4-4c62-941d-55b8adaf6fcb8a21fa29-b52a-4c62-8c58-54d2ae6663d8

Wat is dit genieten zeg! Bommetje! Heerlijk zwembad en helemaal van ons.

We hebben een heerlijke dag die we doorbrachten in Sintra.

We vertrokken vroeg omdat de verwachting was dat het er druk zou zijn. Sintra is 15 minuten rijden vanaf het huis wat dus heel erg dichtbij is. Mark had een de perfecte parkeerplaats gevonden, waar ook plek was ondanks de drukte.

Sintra, de Monte da Lua (maanberg), is een magische, mysterieuze plaats waar mens en natuur in zodanig perfecte harmonie leven dat UNESCO het stadje op de werelderfgoedlijst heeft geplaatst. Aldus de website van Visit Portugal en gelijk hebben ze. Sintra is echt heel bijzonder.

We beginnen in het Palácio Nacional de Sintra

Dit paleis uit de 14e eeuw was het zomerverblijf van vele koningen van Portugal. Elke zaal is op een andere manier versierd en heeft een ander verhaal te vertellen. Het interieur is ook een verrassend azulejomuseum met tegels uit de 16e eeuw, toen deze voor het eerst in Portugal werden gebruikt.

Tezza-1049

Tezza-6421Tezza-4454Tezza-4611

Ik heb een mooie armband gekocht in het paleis winkeltje. Het hart van Viana en staat voor liefde en barmhartigheid.

Tezza-1211

We gaan lunchen bij cafe Saudade, een bijzonder plek waar ze ook prachtig aardewerk verkopen en een uitstekende lunch.

978F1672-7911-4C50-95E3-8395AF7E1ED2

We hadden in Sintra wederom een stijle klom, gelukkig zijn we daar inmiddels in getraind 💪🏻 en liepen naar het Palácio en de Quinta da Regaleira aan. Dit paleis uit de 19e eeuw lijkt veel ouder en heeft een indrukwekkend interieur dat rijk is aan symbolen die verband houden met de vrijmetselarij. Het meest indrukwekkend is de enorme tuin en de beroemde trap van negen verdiepingen bij de waterput. De waterput heet ook wel de omgekeerde toren.

B29EF0CF-8F7F-44E3-B19C-505937E8F257Tezza-33703DA149D6-6886-46DD-946D-CA36FB4882BETezza-307968761C20-BCF6-4804-BF75-51FD6A2F8D29Tezza-0687

We liepen naar de ingang van de waterput en toen zagen we een enorme rij, we klommen verder en verder omhoog en de rij bleef maar doorgaan. Nu zijn er gewoon achteraan gesloten en uiteindelijk was de wachttijd een half uur en het was het waard. We moesten op de trappen wel doorlopen niet te veel foto’s maken en stilstaan en dat was ook logisch dat hield de wachttijd nog redelijk. Wat een belevenis. Echt prachtig.

We genoten nog verder van de tuin, eigenlijk een park. En hebben heerlijk op een terras gezeten. Daarna bezochten we het paleis wat minder indrukwekkend is aan de binnenkant dan van buiten. Aan de buitenkant oogt het heel dramatisch en magisch. Het is heel imposant juist door de hoogte en de enorme tuin.

Tezza-5961

Wat een prachtige dag en na zoveel moois keerden we terug naar het huis.

En toen zagen we tot onze verrassing het zwembad. Loek is nog heerlijk aan het zwemmen en ik spring er zo gelijk weer in!

IMG_7771IMG_7770

Morgen vliegen we rond 18:30 dus we hebben een rustige dag. We vertrekken hier om 11:00 en hebben dan een fijne lunch plek aan het strand gevonden als tip van Joana (van het houten huisje)

Fijne avond!

1. Rob van Doorn:
    9 augustus 2023
    Zo te lezen vandaag een prachtige afsluiting van een schitterende vakantie.Jullie hebben er alles uitgehaald wat er te zien was.Fijn dat het zwembad toch nog is schoongemaakt.Morgen de laatste dag en dan naar huis.Het weer is hier inmiddels aan het verbeteren.Een goede reis terug en welkom thuis.
  2. Suzanne:
    9 augustus 2023
    Heerlijk genoten mooie afsluiter en dat zwembad ja dat is echt heel erg fijn!
  3. Gerdien:
    9 augustus 2023
    Ook weer wonderschoon! Snel gegaan zeg maar inderdaad wat Rob zegt, het maximale eruit gehaald! Goede terugreis alvast!
  4. Suzanne:
    9 augustus 2023
    Het was een super fijne reis, dank je wel!
  5. FRANK KALKHOVEN:
    9 augustus 2023
    wat een super leuk verhaal weer, en super dat jullie grootste verrassing nog is volbracht, een schoon zwembad bij thuis komst, jullie hebben jullie laatste dag dan ook weer leuk en bijzonder doorgebracht bij dat leuke plaatsje en mooie gebouwen ( paleizen ) mooie sierraden gekocht lekker gegeten weer zo te zien, dus de laatste dag is er eentje met een Gouden randje moet je maar denken, nou morgen een fijne terug reis, en jullie boffen vreselijk met het mooie weer wat ze de komende dagen eindelijk opgeven hier, wens jullie een fijne en goede vlucht naar huis, en bedankt dat ik met jullie mee mocht reizen, en jullie dagen kon volgen, heb er weer van genoten, dikke knuffel XXX
  6. Suzanne:
    Wat lief dank je wel! Tot snel 😘😘😘
  7. Thomas:
    10 augustus 2023
    Wat een mooie foto van Loek en jou samen in het zwembad. Het plezier straalt er van af :)
    Wij wensen jullie een prettige reis terug.
    Groetjes x
  8. Suzanne:
    10 augustus 2023
    Dank je wel! We waren zo blij!
  9. Merel:
    10 augustus 2023
    Prachtig weer, wat speciaal Sintra, echt heel mooi!
    En dat zwembad! Heerlijk toch? Ziet er nu geweldig uit. Vandaag nog even genieten en dan lekker naar huis.
    Goeie reis alvast.
  10. Tino:
    10 augustus 2023
    Dank voor jullie reisverslag én voor de mooie foto's .
    Het bracht mooie herinneringen bij ons naar boven.
    Een goede en veilige thuisreis gewenst!
  11. Suzanne:
    Dank jullie wel ☺️
  12. Anneke:
    10 augustus 2023
    Fijn dat jullie zón mooie vakantie gehad hebben!!! Je hebt ons een leuke inkijk gegeven. Dat was ook erg gezellig en vond ik heel leuk
  13. Suzanne:
    10 augustus 2023
    Dank je wel ik vind het ook heel gezellig om te schrijven