Rio Tamega

6 augustus 2023 - Amarante, Portugal

Amarante

13315DCA-8016-4891-9265-CB5CF8F20728

We bezochten vandaag Amarante echt een heel leuk plaatsje, wat doet denken aan de les plus beaux villages in de Dordogne.

Kenmerkend is de brug met zo blijkt een rijke geschiedenis: De brug van Amarante leeft nog in de herinnering voort vanwege het heldhaftige verzet van de bevolking tegen de troepen van Napoleon die aan het begin van de 19e eeuw Portugal binnenvielen. De stad, een belangrijk doorgangpunt naar de regio Trás-os-Montes, werd bezet door het leger van maarschalk Soult, wat hier op hevige tegenstand stuitte van de inwoners van Amarante, die gedurende 14 dagen lang zich wisten te verweren maar zich uiteindelijk overgaven toen de Fransen vaten met buskruit op hen afvuurden.

IMG_7421

We hebben de auto geparkeerd bij de rivier en zagen gelijk de gekleurde waterfietsen op het water. Daar moesten we in 😃. We kozen voor de gele flamingo en zo konden we onder de brug door over de rivier en de stad vanaf het water goed bekijken.

514B0E30-B9F3-4383-9DF0-EAB03C6AB01AF2922299-7F3B-4A0A-BB31-AD08A42AA159IMG_8127

Na het aanmeren liepen we de brug over en kozen een restaurant uit aan het water waar we geluncht hebben.

5EB203B5-11C6-42E2-9DCC-56930BE0639B

Het viel ons direct op dat in Amerante magneten en lekkernijen worden verkocht in de vorm van een mannelijk lichaamsdeel.

Dat heeft alles te maken met het feest dat op 1 juni plaats vindt ter ere van São Gonçalo. De ongetrouwde vrouwen roepen hem aan om een man te vinden.

IMG_8128

We liepen verder naar de stepping stones een pad over de rivier wat een waterval veroorzaakt. Er is ook een natuur zwembad in de rivier. Het ziet er prachtig uit. We zijn het pad twee keer overgelopen en daarna heerlijk aan de rivier een ijsje gegeten.

7F4DD2B2-88E0-49D0-8E06-DEFD7B8A8F7F

Tezza-7889

Het is een warme dag, 34 graden en we zijn inmiddels bij de boomhut en weer aan het zwemmen. Het is heel fijn vertoeven hier.

Morgen gaan we aan het eind van de ochtend op naar onze laatste Airbnb in Colares. In de buurt van Sintra. Maar eerst nog even heerlijk genieten van deze fijne plek.

1. Rob van Doorn:
    6 augustus 2023
    Weer zo’n mooie B&B heel leuk die waterfietsen.Fijn dat er ook weer een zwembad bij is dat is heerlijk bij die hoge temperatuur.
    Tja en dat mannelijke lichaamsdeel!!!!!!
    Fijne dagen gewenst🤩
  2. Merel:
    6 augustus 2023
    Prachtig hoor! En heel mooi weer, heerlijk! Jullie kunnen zo even doorkarren naar ons haha, best dichtbij ;)
    Krijg echt zin om "even" naar portugal te gaan door jullie fotos, het is erg mooi!