Over wegen ouder dan Portugal

28 juli 2023 - São Vicente de Lafões, Portugal

Een heerlijke rustdag in de Airbnb van Rita en Miquel. Ze maken het goed, de baby is gisteren geboren.

eadfaa52-a8d7-41a6-a18a-24cc2f27e1700913cd2d-1b03-4f00-8b03-dd467e0134de6df13729-762b-4258-ba65-a4e1762f0be7f8bbb6b8-c1ad-41bf-86d6-8f6d7292bec2

Wij maken het ook goed. Het is prachtig weer vandaag. An en ik hebben vanochtend gewandeld door het dorp en de omgeving. Het is echt zo fijn hier, al die fruit bomen, de rust, het brood aan de deur. We namen weer plaats op het terras met een koffie voor 80 cent, de café eigenaar herkende mij en zei café ?

5260ec8f-6dc3-468d-b132-9fe8e7d73ae8

Dit kleine plaatsje heeft wel een opvallende geschiedenis:

In Cambra de Baixo, prachtig vanwege het grijze graniet van zijn huizen en het zachte groen van de velden, ligt de Cova do Lobisomem waar, volgens de legende, het enorme harige monster zijn toevlucht zocht voor de ogen van de mensen. In deze grot, gelegen aan de oevers van de rivier de Vale da Cale, zijn volgens Amorim Girão sporen van menselijke bewoning in de oudheid te vinden.

Er is hier dus veel geschiedenis, dat verklaart dat de oude huizen hier weer in ere hersteld worden en niet zomaar vervangen. Amorim Girão was een Portugese geograaf die onderzoek deed aan de universiteit van Coimbra waar we dus zijn geweest voor dat we hier aankwamen. De foto van de universiteit staat er zelfs bij. Goed sporen van de oudheid dus. Ja bijzonder dat deze plek al zo lang wordt bewoond.

An en Mark zijn gaan wandelen. Loek en ik zijn in het huis gebleven.

Het is hier zo mooi, ik wilde nog echt even genieten van we rust, de plek, het huis en heb heerlijk op het terras mijn boek uitgelezen.

Echt een tip overigens: De Camino van Anya Niewierra.

9432c403-9eb2-499a-ab88-78f5cb9ac644

Er staat een heerlijk windje en ik geniet ook van de kleine hagedisjes die steeds langs schieten. Hoop er nog een vast te leggen.

De wandeling van Mark en An was in Campo de Besteiros, klein half uurtje van het huis. Het was dit keer de makkelijke wandeling maar ook dat blijkt toch ook een uitdaging te zijn. Wel prachtig, veel bloemen. Mooie oude kerk. Over wegen die ouder zijn dan Portugal was de beschrijving en geeft weer aan dat dit gebied echt al lang bewoond is.

Tezza-3462Tezza-3670IMG_6618

Tezza-8210

Vanavond is onze laatste avond hier en morgen vervolgen we onze reis naar de Airbnb van Hugo. Weer een nieuw avontuur.

1. FRANK KALKHOVEN:
    28 juli 2023
    Hallo lieverd, wat een heerlijk verhaal weer, en ik ben weer een beetje bij met geschiedenis haha, altijd leuk al die weetjes, en lekker toch zo'n relax dagje, moet ook kunnen het is tenslotte vakantie voor jullie allemaal, wel leuk dat de café eigenaar jouw al weer herkende, dat is nog eens aandacht voor de mensen die komen, en ook nog leuk dat de baby is geboren en alles goed ga met ma en de baby, misschien wel jammer dat jullie ze niet gezien hebben, maar toch leuk dat ze jullie op de hoogte hebben gehouden, nou geniet nog van elkaar deze avond met iets lekker en een drankje, en morgen weer met volle zin naar de volgende bestemming, ben nu al weer benieuwd haha

dikke knuffel xxx