Viana do Castelo

4 augustus 2023 - Vilela, Portugal

Olá,

Vanuit de hangmat bij ons houtenhuisje schrijf ik jullie dit reisverhaal vandaag.

84e36685-aa02-4ee3-bc17-410d13dcec39

De dagen hier zijn rustig, we genieten van de omgeving, het uitzicht, het buiten zijn.

In de ochtend lopen An en ik een stuk langs de Rio Vez, de mooie rivier en wederom hebben we geen struisvogels gespot.

bfa94da4-fd17-4607-a190-e17702dc8030f1b6ca6f-a4f7-4bc4-a8ef-eded2210fa9048128d60-c2e9-4d48-a896-556533aa9867

De jongens doen het wat rustiger aan. Om 11:00 uur vandaag zijn we vertrokken naar Viana do Castelo. Leuk vissersplaatsje. Waar op 18 juli van dit jaar een reuze haai 🦈 is gezien, de een na grootste soort. Wij bleven uit het water. En zijn gaan lunchen dichtbij het water. An is inmiddels aan de inktvis 🐙 dus deze stond ook vandaag weer op tafel. Het was een leuk restaurant waar ze alleen Portugees spraken maar voor Mark geen probleem. Hij kon het goed volgen en ook zelf prima uit de voeten in het Portugees.

Tezza-0078Tezza-0596Tezza-4801Tezza-5473Tezza-7115

We hebben rondgestruind, wat souvenirs gekocht, ijs gegeten en genoten van de zon 🌞.

5F956F60-6DD5-40F5-A30F-F52BB23A062922FA3AFA-F99D-4BAC-85A9-03A6D0EE9B12D5901AFC-CD6C-4D7F-BDCD-3F5BE498764C4536023f-9f0e-4eb3-961c-b59c2dc0e4725ef2ffb9-f8d2-4759-b3fd-d8c3f0dc1755

Na een boodschappen stop bij onze favoriete Pingo Doce, zijn we nu weer in ons houtenhuis.

Her is fijn hier, Loek heeft de borrel gemaakt. Feyenoord speelt over anderhalf uur, dus de jongens gaan kijken. An en ik kijken naar B&B vol liefde.

4a977db1-32a4-4310-ab63-525e771cb677

Deze foto vind ik zo leuk die is van gisteren.

Loek roept dat ik mee moet borrelen. Tot morgen dan vetrekken we hier en rijden we naar Amarante, stop nummer 6.
Eigenlijk wil ik de hangmat nog niet uit 😄

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Martine:
    4 augustus 2023
    Wat een feest om iedere dag je leuke verhaal te lezen.
    Het is echt een geweldig land en ik zie op de foto’s dat je aan het genieten bent.
    X Martine
  2. Suzanne:
    4 augustus 2023
    Gezellig dat je met ons mee reist! We hebben het echt fijn!
  3. Tino:
    4 augustus 2023
    Leuk plaatsje, beroemd door de import van gezouten kabeljauw die door de inwoners in de 16de eeuw werden gevangen in New Foundland.
    Nog steeds een lievelingsgerecht van veel Portugezen (en Spanjaarden) ondanks dat er veel verse vis te koop is.
    La ciutat ha conegut un passat gloriós, gràcies a la seva forta tradició marítima, i sobretot per l'existència de drassanes. A partir del segle xvi, els seus mariners van sortir a pescar bacallà als bancs de Terranova i fins i tot van establir contactes amb les ciutats hanseàtiques
  4. Suzanne:
    4 augustus 2023
    Zijn dat de stukken vis die wij ook in de supermarkt zien. Lijken wel bevroren stukken grote vis. Is dat de gezouten bacalhau? Ik vind dat zo opmerkelijk om te zien steeds, echt stapels vis
  5. Tino:
    4 augustus 2023
    Wij waren tijdens ons bezoek aan Viana do Castelo verrast door de typische huisjes.
    Dat komt zo!
    2 jaar daarvoor waren wij naar Maleisië geweest en hadden daar Malakka bezocht. In het oude centrum van Malakka staat het vol met karakteristieke huisjes waarvan wij dachten dat zij lokaal waren. Wij hebben veel kaartjes aan familie en vrienden gestuurd met afbeeldingen van deze leuke huisjes.
    In Viana do Castelo kwamen wij er achter dat het typische Portugese huisjes zijn.
    De Portugezen hadden Malakka in bezit (1511 tot 1641) en vestigden daar hun cultuur.
    Zij werden uiteindelijk door de Hollanders verdreven maar dat is een ander verhaal.
  6. Suzanne:
    4 augustus 2023
    Wat een mooi verhaal. Ik ben benieuwd naar de huisjes.
  7. Frank kalkhoven:
    4 augustus 2023
    Wat een heerlijke dag hebben jullie weer gehad, lekker chillen in je hangmat, en rustig aan een ander dorpje bekijken, en weer lekker gegeten, zo te zien, heerlijke dingen schotelen ze voor zo te zien, en zal ook best smaken, alleen die inktvis, daar begin ik niet aan, en wat een mooie foto's weer, nou ik zou zeggen geniet daar nog even, en dan weer op naar het volgende slaap adres,dikke knuffel
  8. Suzanne:
    5 augustus 2023
    We gaan deze plek echt missen, is heelnfijn hier. Het houten huis is in waardering gegroeid. Vooral de buiten ruimte en de hangmat, de rivier allemaal fantastisch. Joana is ook echt een lieverd, ze stuurt veel berichten naar ons, veel tips. We mogen vandaag blijven zolang we nog willen maar we moeten door. Geen haast gelukkig vandaag omdat we pas om 13:00 uur vertrekken. Dus zo eerst nog langs de Rio Vez wandelen, dan rustig inpakken en nog even in de habgmat 😃
  9. Tino:
    5 augustus 2023
    In de historische Portugese wijk in Malakka zijn de huisje hetzelfde als de smalle huisjes in de straat met parasols waar jullie waren
  10. Suzanne:
    5 augustus 2023
    Helemaal afgeleid door de parasols maar nu wel de huisjes goed kunnen bekijken 😃. Wat leuk, zijn idd bijzonder die smalle huisjes.
  11. Rob van Doorn:
    5 augustus 2023
    Marian en ik vonden het daar ook zo leuk en gezellig.Fijn de reacties dat geeft meer inzicht over de streek en die grote haai is super.